Nurkilan Hati - ManusiaTak Sempurna

Manusia bila berbicara, mencerita soal sesama manusia tanpa memikirkan soal diri sendiri.. apakah diri sendiri sudah cukup baik?

Sepanjang aq hidup macam2 perangai manusia aq kenal.. manusia ni tak boleh di nilai dari luaran saja.. nilai dalaman tu lagi penting..

orang sering menganggap yang baik itu orang yang sering berbuat kebaikan.. sembanyang tak tinggal, bicara sebaik baiknya.. namun itu adalah nilai luaran yng kita lihat.. bgaimana pula nilai dalaman??? Adakh pasti ia ikhlas? Adakah pasti dia jujur? Soal hati dptkan kita menilai?

Nurkilan hati aq ini ingin menceritakan bahawa manusia tiada yang sempurna.. tak kira dia nampak baik namun ada cacat celanya...

Aku ada sorang kawan lelaki.. sembahyang kadang2 je.. namun aq tahu hati dia ikhlas bila menunaikannya dengan selami hatinya.. dan pewatakannya lebih jelas ikhlas dlm melakukan semua hal.. dah tidak pandai berdolak dalih.. adakah ia dikira jahat? Ya.. memang dia jahil kerana meninggalkan suruhan Allah,sembahyang kadang2.. namun adakah perlu kita menghukum dia dgn menilai dia sebagai sorang yng jahat?jahil?bodoh? Mengejek? Kenapa kita tidak menasihati?

Kesimpulannya... jangan hanya menilai seseorang dari segi luaran.. jangan mengejek dan memerli.. nasihat yang mana perlu, tegur bila perlu.. dan jangan lah kita menilai seseorang dari segi paras rupa,, luaran dan gaya.. nilailah seseorang dari segi keihklasan hati..
Aku juga tidak sempurna.. namun aq cuba menasihati.. belajar dari pengalaman hidup.. semoga kita semua dpt menerima teguran.. berubah bila perlu. Sekian..

GmeyzZ


0 Comment:

 

Facebook Page

About Me

Hi, Selamat datang ke BLOG Gmeyz, Semua cerita suka duka gmeyz ada kat sini sampai bila2.. Baca kalau rasa suka, blah kalau rasa menyampah.. make it easy.. bye..!